Chris Vastenburg is anesthesie- en ambulance verpleegkundige. Samen met Léon Roelé is hij de motor achter De gasten van Ploeg. Chris is getrouwd en woont in de buurt van Tiel. Als we hem spreken komt hij net uit de helikopternachtdienst.
Dus nu snel naar bed?
Chris: “Dat valt wel mee, want als we niet worden opgeroepen kunnen we slapen op het heli station. Ik heb trouwens een tijd samen met Léon bij het MMT (Mobiel Medisch Team) gewerkt. De traumaheli zeg maar. Ik ben iets ouder dan Léon en was al ambulanceverpleegkundige in Barneveld, toen Léon daar als jochie naar de ambulances kwam kijken. Dat vinden jongens nou eenmaal spannend. Léon is later ook in de zorg gaan werken. Jaren later bleek dat we samen op dezelfde vacature gereageerd hadden voor bij het MMT, zonder dat we dat van elkaar wisten. Hij kreeg de baan, maar omdat er nog iemand wegging was er ook een plek voor mij.”
Hoe is jullie initiatief ontstaan?
Chris: “Tijdens onze helikopterdiensten werken we met veel anesthesiologen en die werken vaak ook in ZBC’s (Zelfstandig Behandel Centrum, red.). Daar hebben ze vaak moeite om OK-teams compleet te krijgen. Eén van die anesthesiologen vroeg Léon en mij of we nog anesthesie medewerkers kenden, dus we gingen rondbellen. Al snel benaderden meer anesthesiologen ons met dezelfde vraag en zo is het balletje gaan rollen. Het is dus heel organisch gegroeid.”
Tijd voor een professionaliteitsslag?
Chris: “Klopt. Er bleek een grote behoefte aan bemiddeling door mensen die zelf ook op de OK staan en weten wat er speelt. Tot dan toe was het vooral liefdewerk oud papier, maar er ging wel steeds meer tijd in zitten, naast ons reguliere werk. Dus ga je mensen erbij zoeken en dan kom je al snel op het punt: moeten we deze activiteiten niet professionaliseren en in een bedrijfsvorm gieten. Zodat we mensen kunnen aannemen voor de administratie en een secretariaat kunnen opzetten.”
Er zijn toch al de nodige detacheringsbureaus?
Chris: “Zeker, maar onze insteek is anders. Bij ons draait het om dedication en commitment en niet alleen om het verdienmodel. Onze focus ligt op het snel bij elkaar brengen van de juiste mensen, opdrachtgevers en zzp’ers, zodat de OK’s maximaal benut kunnen worden. Daarnaast werken we met dedicated zzp’ers op een locatie. Dat betekent niet iedere keer een ander in een kliniek. Dat is voor beide partijen niet leuk en in termen van veiligheid op een OK is bekend zijn bij een kliniek een belangrijk punt.
Het snel bij elkaar brengen van opdrachtnemer en opdrachtgever voorkomt dat operaties afgezegd moeten worden. Stel een operatie wordt afgezegd omdat een chirurg ziek is. Dan zitten anesthesiemedewerkers thuis op de bank, terwijl tegelijkertijd de OK van een ander ZBC of ziekenhuis operaties moet afblazen door personeelsgebrek. Dat is dan dubbel pech, met name voor de patiënten. Wij kunnen dan, via onze handige app, direct de opdrachtgever en zzp’er bij elkaar brengen.”
Dus patiënten zijn uiteindelijk ook beter af?
Chris vervolgt zijn betoog: “Kijk naar het snelgroeiend aantal ZBC’s, in de volksmond privéklinieken: vaak vallen daar hele OK-dagen uit wegens gebrek aan anesthesiemedewerkers. Je zult als patiënt maar ingepland zijn voor een nieuwe knie of heup, of je zult maar uitkijken naar een cosmetische ingreep waar je lang voor gespaard hebt. En dan word je last minute gebeld dat de operatie niet doorgaat. Met onze bemiddeling kunnen we dat zoveel mogelijk voorkomen.”
Werken de zzp’ers in de eigen regio?
Chris: “Ja we streven naar een maximale reistijd van een half uur tot een uur en zetten zzp’ers zoals gezegd zoveel mogelijk in voor een vaste pool van ZBC’s en ziekenhuizen in de regio. Zodoende leren ze de chirurgen kennen, raken vertrouwd met de protocollen, do’s en don’ts, geschreven en ongeschreven regeltjes, enzovoort. En de opdrachtgever krijgt zo OK-teams waarvan de mensen goed op elkaar ingespeeld zijn. Dat is iets wat wij als kleinschalige, informele club met korte lijnen goed kunnen.
Gaan jullie de diensten nog uitbreiden?
Chris: “Voor de toekomst is dat wel het idee ja. Denk aan het inzetten van complete OK-teams. Op de kortere termijn willen we de zzp’ers die bij ons zijn aangesloten servicepakketten bieden, waarmee we een stukje administratie en facturering uit handen nemen. Denk ook aan het goed getraind houden van OK-medewerkers en zorgpersoneel middels scholing en bijscholing.”
De app is de spil bij jullie bemiddeling?
Chris: “Klopt, daarmee kun je als zzp’er aangeven wanneer je beschikbaar bent. Dat werkt bijzonder efficiënt, snel en betrouwbaar. Bovendien kunnen via de app makkelijk vragen gesteld worden en kunnen wij andere informatie delen met de zzp’ers.”
Hoeveel tijd besteed je aan De gasten van Ploeg?
Chris: “Naast het werk op de OK en de helikopter ben ik er 20 à 30 uur per week mee bezig. Dat behelst het plaatsen van mensen, acquisitie en een substantieel deel bestaat uit het onderhouden van de contacten met de zzp’ers en de planning. Dat doet straks het secretariaat voor een groot deel. Samen met een goede taakverdeling met Léon, rest zo voldoende tijd voor ons eigenlijke beroep.”
Waarom moet de zzp’er voor jullie kiezen?
Chris: “Onze naam, De gasten van Ploeg, zegt het eigenlijk al. We zijn een kleinschalige, informele club van leuke gasten, met korte lijnen en vooral een goede, losse en open sfeer. Juist omdat we zelf in de OK staan, weten we hoe belangrijk een goede werksfeer is. Dat je tijdens je werk lekker in je vel zit. Daarbij zijn onze opdrachtgevers vooral ZBC’s, dus je draait in de regel nooit onregelmatige diensten, weekenddiensten of nachtdiensten. Dat is fijn werken.”
Opdrachtgevers weten jullie ook te vinden?
“We hebben ons de afgelopen 2 jaar dat we bezig zijn, ons goed in de kijker gespeeld bij de ZBC’s en ziekenhuizen. Dat netwerk breidt zich snel uit. Een trend is bovendien dat ziekenhuizen routinematige en eenvoudige chirurgie, als het vervangen van een knie of heup, steeds vaker uitbesteden aan de ZBC’s. En dan komen wij weer in actie om te zorgen dat de OK’s van die die ZBC’s goed bemand zijn. Genoeg werk aan de winkel dus voor De gasten van Ploeg”, aldus Chris.